Lesná olympiáda zapojila i Hlohovské deti
14. júla 2020
Listy Lesnej pedagogiky – jeseň
23. septembra 2020

Učenie o lese – environmentálna výchova pre predprimárne vzdelávanie na príklade lesa


Vzdelávací program ponúka možnosti aplikácie teoretických poznatkov a princípov biologických javov s praktickými formami osvojovania si nových informácií, postojov a zručností. Na príklade koexistencie početných vzťahov a väzieb biotických a abiotických zložiek lesných ekosystémov vytvára vhodné teoretické východiská pre edukáciu rôznych cieľových skupín. Odborné informácie, aktuálne výsledky lesníckeho výskumu a praxe rozšírené o praktické aktivity lesnej pedagogiky, založené na zážitkovom učení v súčinnosti s prvkami tvorivej dramatiky, prispejú k lepšiemu chápaniu princípov trvalej udržateľnosti na príklade lesa.

Špecifické ciele:
  • Poznať princípy environmentálnej výchovy na príklade lesa v kontexte trvalej udržateľnosti.
  • Prehĺbiť si odborné vedomosti z oblasti ekológie lesa a lesníctva.
  • Aktualizovať schopnosť stanovovať a vyvodzovať konkrétne ciele vzhľadom ku vzdelávacím potrebám konkrétnej skupiny detí vyplývajúce zo vzdelávacích štandardov Štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) pre predprimárne vzdelávanie pre oblasť environmentálnej výchovy.
  • Poznať a aplikovať už existujúce príklady dobrej praxe: programy environmentálnej výchovy na príklade lesa s konkrétnymi ukážkami aplikačných cvičení, prvkov tvorivej dramatiky, názorných pomôcok a digitálnych programov pre využitie na interaktívnej tabuli.
  • Rozšíriť profesijné kompetencie o zručnosť využívať rôzne postupy na vlastné bádanie a rozvoj priamej skúsenosti dieťaťa, aktivity zamerané na rozvoj hrubej a jemnej motoriky, aktivity podporujúce pobyt v prírode a rozvoj fyzického zdravia v prostredí lesa a ich následnej aplikácie do výchovno-vzdelávacieho procesu v predprimárnom vzdelávaní.

    Obsah vzdelávacieho programu:
    1. Environmentálna výchova na príklade lesa
    2. Zmyslové vnímanie lesného prostredia a zážitkové aktivity
    3. Les a lesníctvo na Slovensku
    4. Predstavenie existujúcich programov environmentálnej výchovy pre predprimárne vzdelávanie na príklade lesa s konkrétnymi ukážkami aplikačných cvičení:
    5. Prepojenie prvkov tvorivej dramatiky a lesnej pedagogiky v predprimárnom vzdelávaní
    6. Využitie prírodného materiálu v environmentálnej výchove
    7. Digitálne obsahy zamerané na programy environmentálnej výchovy
    8. Predstavenie pomôcok environmentálnej výchovy a ich uplatnenie v edukačnom procese


  • Termín realizácie: Bude aktualizovaný.

    Forma vzdelávania: Inovačné vzdelávanie v rozsahu najmenej 25 hodín.

    Podmienky pre zaradenie uchádzačov: Inovačné vzdelávanie je určené pre kategóriu, podkategóriu alebo kariérovú pozíciu: učiteľ MŠ, učiteľ I. stupňa ZŠ, učiteľ profesijného rozvoja (§ 67 ods. 7 písm. d) zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

    Garant vzdelávacieho programu: doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., vysokoškolský učiteľ, Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta UKF v Nitre

    Personálne zabezpečenie: Lektori vzdelávacieho programu – odborní zamestnanci Národného lesníckeho centra, odborníci v oblasti lesného hospodárstva, ktorí spĺňajú kvalifikačné požiadavky a majú odborné predpoklady v danej oblasti vzdelávania, vysokoškolskí učitelia, učitelia kontinuálneho vzdelávania.

    Finančné a materiálne zabezpečenie: Náklady spojené so vzdelávaním sú financované z rozpočtu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.

    Evidenčné číslo: 5/2021 - IV

    Potvrdenie MŠVVaS SR o oprávnení na poskytovanie inovačného vzdelávania


    Kontakt: Ing. Veronika Jaloviarová | +421 905 444 356 | jaloviarova@nlcsk.org

    Výstupy programu

    1
    Publikácia Učenie o lese
    2
    Súbor pracovných listov
    3
    Záložky
    4
    Záložky

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

    Instagram